Genetická metoda čtení
CO JE JINAK?
analyticko-syntetická metoda | genetická metoda | |
SLABIKOVÁNÍ Nejdříve děti z hlásek skládají slabiku, skládáním slabik vzniká slovo, např.: T- E = TE, T - A = TA, TE + TA = TETA. |
HLÁSKOVÁNÍ, ČTENÍ CELÉHO SLOVA NAJEDNOU Čteme po hláskách celé slovo najednou, neslabikujeme! T- E -T -A = TETA. |
|
4 TVARY PÍSMEN NAJEDNOU děti se hned učí 4 tvary písmen |
JEN VELKÁ TISKACÍ PÍSMENA děti se učí nejdříve jen jeden tvar písmen (velká tiskací) |
|
KRÁTKÁ DOBA NA UVOLNĚNÍ RUKY uvolňovací cviky před psaním 3 týdny až 1 měsíc |
DOSTATEK ČASU NA UVOLNĚNÍ RUKY uvolňovací cviky před psaním 4 měsíce |
|
dlouho trvá, než jsou děti schopny číst smysluplný text |
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM děti od počátku čtou s porozuměním, brzy se naučí číst |
|
děti se více spoléhají na pomoc učitele - zapíše jim úkoly, podepíše nebo orazítkuje práce .... |
VELKÁ MOTIVACE děti čtou velmi brzy, píší krátké vzkazy, jsou samostatnější - zapisují si od počátku úkoly, podepisují si své práce |
|
výuka psacího písma začíná již počátkem října, kdy ruka není dostatečně uvolněná | výuka psacího písma začíná po Vánocích, kdy je ruka dostatečně uvolněná |
VÝHODY GENETICKÉ METODY:
- vycházíme z toho, co již děti znají ze školky - tvary velkých tiskacích písmen
- žáci se učí nejdříve pouze velká tiskací písmena, neučí se tak čtyři tvary písmen současně
- písmena, která se učí, ihned zapisují, což podporuje motivaci dětí
- děti jsou schopny číst jakýkoli text již velmi brzy
- genetická metoda vede ke čtení s porozuměním
- děti si zapisují co čtou, velmi brzy píší krátké vzkazy
- velká písmena nečiní dětem problém zapisovat, skládají se pouze z rovných čar a obloučků
- přechod na čtení malých tiskacích písmen je velmi rychlý (cca do 1 týdne)
- malá tiskací písmena se vyvodí na základě tvarové podobnosti, např. Oo, Cc, Vv, Zz, Kk ..., zbytek se děti "doučí", nebo již dávno znají díky své zvídavosti
- je dostatek času na uvolnění ruky, se psaním malých psacích písmen se začíná cca v lednu (po přechodu na čtení malých tiskacích písmen), kdy je ruka dostatečně uvolněná
NEVÝHODY GENETICKÉ METODY:
- metoda není zatím příliš rozšířená, učí se na cca 20% škol, problémy mohou nastat při přechodu na jinou školu během 1. ročníku
- malý výběr učebnic
- čtení neznámých a delších slov (např. různé místní názvy) může zpočátku trvat déle
- pro zlomek dětí není tato metoda vhodná a časem přejdou ke slabikování