Hejného matematika
VÝUKA MATEMATIKY podle prof. Hejného
V čem je to jiné?
· TRADIČNÍ MATEMATIKA – učitel dětem ukáže postup, vzorec – děti si ho osvojí, procvičí a už ho umí (často zapomenou)
· HEJNÉHO MATEMATIKA
Matematika = soubor problémů.
– děti samy objevují matematiku, opakovaně řeší úlohy, vymyslí postup, vzoreček = zobecnění na základě pochopení.
MATEMATIKA SE PROBÍRÁ JAKO CELEK
- vše se vším souvisí, vše se prolíná,
NEJSOU TO IZOLOVANÉ VZOREČKY.
Učitel není nositelem moudra – jen děti vede, vybírá jim přiměřené úlohy na míru (výhodou je gradace) – řídí diskuzi.
Výuka probíhá v matematických prostředích, které navazují na životní zkušenosti dětí.
(jsou to gradované série úloh, stejná matematická myšlenka se objevuje ve vícero prostředích)
H – matematika buduje kvalitní matematické poznání, založené na porozumění, nikoliv na nabiflovaných pravidlech. Schopnost řešit problémy a komunikovat – rozvíjí intelekt i sociální cítění.